Waktu aku sekolah dulu, ada dua jenis karangan yang aku benci:

1. Kenangan Cuti Sekolah
yang mana setiap kali habis cuti sekolah, mesti kena buat karangan ni. Agak cikgu BM aku xde idea ke nak bagi tajuk karangan! Nak tulis pasal balik kampung? Aku memang dah duduk kampung pun. Nak tulis pasal pergi jalan-jalan? Erk... tersangaaaaattlah jarang kan... sampai kalau ada sekali tu ko gi jalan mana-mana... ko ingatlah betul-betul sebab itulah karangan yang ko akan recycle setiap kali dapat tajuk ni! Hahaha

2. Haiwan Peliharaan Saya
orang lain dok cerita bela kucing la, ayam la (waktu tu belum ada lagi yang bela hamster, iguana semua tu)... satu-satunya binatang yang mak ko bagi bela ialah ikan... apa je cerita yang ko boleh tulis pasal ikan???

So, kitorang adik-beradik membesar tanpa sebarang haiwan peliharaan. (Actually ada sekor anak kucing sesat kat rumah aku... aku panggil nama Kiko... tapi lepas tu mana ntah dia ilang). Sampailah bila adik pompuan aku yg tgh tunggu masuk maktab bosan xde benda nak buat kat rumah. 'Prihatin' dengan kebosanan dia, adik bongsu aku dengan 'baik hatinya' bawak balik dua ekor anak kucing dari sekolah dia. Dah bawak balik, tak kan mak ayah aku nak buang pulak kan! Lagi pun rules dia, sapa yg bawak balik, dia la yang kena jaga! (and by jaga, maksudnya bersihkan kencing berak dia la kan!)

Bermulah episod baru kat rumah aku dengan kehadiran dua ekor kucing tu. Sekor tu Momot (sebab hidung dia cam comot sket), sekor lagi tu nak bagi nama Memet tp mak aku x setuju... cam dah dekat2 nama Memey je... kang gedik pulak kucing tu! Hahaha... So, terpaksalah tukar nama jadi Putih.

muka sedih sebab kena kurung dalam sangkar - sebelum ni kurung dalam bilik air je

Lepas adik aku dapat masuk maktab, mak ayah aku macam dah attached dengan kucing tu (walaupun mak aku sure deny punyer statement ni... hahaha). Bapak aku lagi la over, siap di timang-timang nyer kucing tu! (diikuti ngan statement mak aku, "Dulu, anak sendiri pun tak ditimang2!"). Kalau mak aku sembahyang, dua ekor tu mesti baring atas sejadah... especially time nak sujud. So, terpaksalah bila nak sembahyang, mak aku bentang sejadah satu lagi kat belakang... untuk kucing2 tu!

Yang tak best, dua-dua kucing tu betina... so adalah sangat risky. Bila aku balik, tengok perut sekor-sekor dah memboyot... Balik masa kenduri hari tu... tgh2 orang baca Yasin, si Putih boleh la pulak buat catwalk, duduk tgh2 rumah time org baca Yasin. Mak aku siap buat lawak, dia minum air selusuh... senang sket nak beranak nanti... memang betul pun, a few days after kenduri tu, Putih beranak 2 ekor. Dua minggu lepas tu, Momot pulak beranak 4 ekor!!!

Momot, Putih dan anak-anaknya

So apa motif entry ni sebenarnya? Memandangkan aku pun xde idea nak tulis entry dalam blog, boleh tak aku start tulis karangan "Haiwan Peliharaan Saya"? Hahaha.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati