Petang tadi aku menonton filem Kongsi, sebuah filem arahan Farid Kamil. Kalau berdasarkan promo di televisyen dan juga trailer kat pawagam, sure ramai gila yang teruja nak tengok. Secara jujur, aku tak berminat sangat nak tengok, sebab parut luka tengok 'Ngangkung' masih berbekas. Bukan main excited aku pergi tengok kat pangging, tapi rupanya, ... Terkilan gak sebab 'Ngangkung' masih merupakan filem dengan kutipan tertinggi (RM8.18 juta), even Khurafat pun RM8.08 juta. Sampai tahap macam tu aku terkilan, padahal tiket wayang RM11 je. Hahaha. (Tapi bukan aku sorang je okay! Kawan-kawan ofis aku yang tak pernah tengok wayang, bila tengok Ngangkung yang diorang beli CD, semua rasa cerita tu hampeh! Hantu Kak Limah yang lagi best lawak dia pun cuma dapat RM7 juta lebih je!) So, bila tengok promo 'Kongsi' - dengan Shaheizy Sam dan Azad Jasmin sebagai teraju utama, trauma 'Ngangkung' tu secara tiba-tiba datang balik. Hahahaha.

So, melangkah la aku ke pawagam menonton 'Kongsi'. Memandangkan pengarahnya pun Farid Kamil, mungkin ada sesuatu yang berbeza kot tentang filem ni.

SINOPSIS
Filem ni mengisahkan Tumulak (Shaheizy Sam), yang ditugaskan oleh ketuanya, Kimpedu (Bront Palarae) dari Thailand, untuk mengucar-kacirkan kumpulan gangster di Kuala Lumpur. Kenapa korang tanya? Aku pun tak tau. Sebab tu je yang dia cerita dalam filem ni. Bila seorang-demi seorang ahli kongsi gelap ditemui mati, semua kumpulan gangster saling tuduh-menuduh. ASP Sharif (Fizo Omar), dibantu dua orang bawahannya, Inspektor Olla (Yana Shamsudin) dan Yati (Putri Mardiana) ditugaskan untuk menyiasat kes ni. Yati turut menyamar sebagai orang gaji di rumah Mikail (Azad Jasmin), anak salah seorang ketua kongsi gelap untuk mengumpul maklumat. Tanpa disangka, ASP Sharif yang mengetuai pasukan polis dalam memburu Tumulak sebenarnya mengenali rapat pembunuh upahan itu.

Amacam, menarik tak sinopsis tu? Menarik kan!!

YANG AKU SUKA
1. Akhirnya, aku keluar panggung dengan hati yang terubat. Nampak tak semua nama pelakon yang aku tulis kat atas tu? Kecuali Bront dan Fizo Omar, semua pelakon lain terbabit dalam filem Ngangkung ye! Kira redemption la sebab akhirnya takdela imej buruk filem Ngangkung tu melekat kat diorang. Pemilihan pelakon memang menarik walaupun Shaheizy Sam masih Shaheizy sam, begitu juga pelakon-pelakon lain. Tapi, memang sesuai la casting dia. Bak kata komen yang aku baca kat sini, - "Aksi pertarungan yang ditonjolkan oleh pelakon wanitanya terutama Yana Samsudin juga amat menarik hati kerana hari ini aku terasa puas dapat menonton aksi pertarungan daripada seorang pelakon wanita Malaysia yang kelihatan gagah dan tangkas berbanding filem - filem lain sebelum ini yang pelakon wanitanya apabila berlawan kelihatan terlalu kewanitaan" Memang setuju sangat!!!

2. Babak aksi. Aku baru tengok Fast 5 sebelum tengok Kongsi. Honestly, I don't expect much from Kongsi. Tapi babak2 aksi memang tak menghampakan. Part paling aku suka mestila scene gaduh Fizo Omar ngan Shaheizy Sam. Aku yang excited bila tengok diorang gaduh!

YANG AKU TAK SUKA
1. Obviously, jalan cerita. Bagi aku, jalan cerita filem ni agak longgar. Kau tak tahu solid reason kenapa Kimpedu sibuk sangat nak kacau gangster kat Malaysia. Sebab Tumulak berdendam dengan ASP Sharif pun tak begitu kuat. Tapi give it a break la. Ni cerita komedi kan. Kalau nak drama, pergi tengok Gerak Khas la kan. Hahaha Tapi, kalau jalan cerita diperkemaskan lagi, sure lagi menarik!

Apa pun, cerita ni berbaloi untuk ditonton la. Aku harap filem ni mampu mengalahkan kutipan Ngangkung (hahaha, dendam Ngangkung masih x hilang lagi kan!). KAlau cerita ni box office, sure ada sequel kot (takpun convert jadi series. Tapi kalo jadi series, sure bajet rendah. X boleh la invest utk babak2 gaduh!). Hopefully by that time, jalan cerita akan lebih mantap!!!

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati