Konsert yang penuh drama!
Tarian Menuju Puncak kali ni agak menarik. Execution setiap pelajar nampak kemas, walaupun ada beberapa part yang nampak agak kosong. Tapi agak terganggu dengan kain rentang yang dibawa oleh penyokong pelajar. Part akhir sewaktu Zizi dijulang, view agak terganggu-menyebabkan kamera terpaksa switch view dari pandangan sisi. Mungkin pihak produksi boleh memberikan guideline kepada para penyokong supaya view penonton di rumah tidak akan terganggu dengan isu-isu seperti ini.
aishah-mentari merah diufuk timur
permulaan yang bagus...aku suka masa part lagu ni agak slow...nampak sangat menarik...aishah memang ada tone suara yang sedap didengar...masuk part rancak, aku rasa pergerakan dia agak pretentious...nampak tak natural...sokong bila siti cakap yang dia nampak macam tengah "menurun"...huhuh...ada beberapa part masa tarik yang dia tak really hit the note...tang baju, aku rasa baju dia gak menarik, walaupun macam tak berapa sesuai dengan lagu tu...tapi xde la buruk sangat sampai hazab mata nak tengok...huhuhu...persembahan permulaan yang tidak mengecewakan
qhaud-di taman teman
WTF dengan Astro?!! leh la pulak siaran terganggu...memang bangsat...(upss...ter-"emo" la pulak!!)...aku takleh komen apa2 sebab dengan kebangsatan Astro...tetiba terus je part rangkap akhir...dari segi alunan suara, aku rasa alunan dia agak tertahan2...aku rasa aku tengok masa diari, alunan dia sedap...mungkin dia taknak alunan tu dibayangi dengan penyanyi asal kot....bab baju...hmmm...aku tau baju kotak2 tu bukannya murah...tapi apa kejadahnya baju tu dengan lagu di taman teman...si qhaud nyanyi lagu etnik kreatif, bukannya lagu country ye!!! siti komen bab adlib-tapi of course la aku tatau sebab hanya dapat tengok skrin biru bertulis "maaf, siaran tergendala sebentar"...dah la qhaud agak bahaya dengan kedudukannya yang terbawah...aku bukannya fanatik qhaud, tapi aku rasa x adil kalo dia terkeluar sebab penonton takleh nilai persembahan dia yang sebenar...kalo dia terkeluar, TERIMA KASIH TAK TERHINGGA UNTUK ASTRO!!!
claudia-suralaya dalam d major
dia dah tak nampak macam dayang sangat...tapi dah nampak macam farah af2 la pulak! huhuhu...walaupun baju dia ala2 kaftan nak bawak tidor je...tapi kira boleh diterima la kot (compare ngan baju qhaud. perasan tak, yang trademark pelajar pompuan AF7 adalah legging...legging memang tengah 'in' ke skarang ni???)...tone suara dia sedap...terkawal dan xde banyak masalah masa menyampaikan lagu dia...setuju dengan komen adlin...part 1 ngan 2 xde apa yang berbeza...so persembahan dia nampak a lil bit repeatitious....leh diperbaiki lagi...tapi aku rasa dia sangat konsisten dan fokus semasa menyampaikan lagu ni...tahniah untuk claudia! (aku speechless ngan lawak bodoh AC suralaya tu sebenarnya surat beranak...is it suppose to be funny or what?!)
qhaud menyanyi semula...untuk tujuan pengundian...tapi bagi aku agak tergesa-gesa..macam xde notis untuk pelajar...apa taknya, penyanyi latar tak amik tempat...muzik dah start...aku rasa qhaud pun x bersedia...beberapa bar pertama, dia masuk ngan key yang salah...aku x salahkan dia sepenuhnya...dalam keadaan x bersedia macam tu...tentula dia pun gabra...makin teruk bila dia lupa lirik masa masuk part korus, tapi dia try cover ngan adlib part tu...overall ada beberapa part yang dia nyanyi, aku suka gak la...not his best performance but not too pain too see
aril-lakaran kehidupan
part awal...aku suka arrangement dia...walaupun ada beberapa kelemahan bab vokal...especially his low notes...masuk part korus...pun menarik gak arrangement dia...tapi macam tak berapa kena dengan first part...kalau dengar balik, it seems like two different songs yang di medleykan...baju dia macam baru abis merempit, pastuh terus naik stage...huhuhu...dan aku dah start rasa yang sebenarnya pelajar lelaki lebih bermasalah nak menyanyikan lagu siti nurhaliza berbanding pelajar perempuan menyanyikan lagu amy search!
tetiba cikgu fati menyampuk and comment on para judges...erk...aku terkejut gak..."this is not just a singing competition! harap semua part di ambil kira"...mungkin dia rasa x adil sebab aril kena komen bertubi2 tentang vokal yang xde peningkatan...tapi aku rasa x patut la dia interrupt time macam tu...hak judges untuk komen...hak guru untuk mengajar...dan hak peminat untuk mengundi...that's my personal view laa...
yazid-aku cinta padamu
komen aku yang pertama...aku lagi suka yazid nyanyi compare ngan jamal abdillah..jgn marah untuk peminat jamal..huhuhu...time komentetiba edrie dah sentap "memang la ni bukan vocal competition...tapi takkan la kita nak bagi orang yang xleh nyanyi jadi juara akademi fantasia!" komen yang bernas sebenarnya...aku rasa lagu aku cinta padamu memang susah nak dinyanyikan oleh lelaki...aura siti nurhaliza untuk lagu ni terlampau kuat...kesannya...bila part korus, aku suka yazid nyanyi lagu ni dengan style rock, tapi bila part yang awal tu, memang x masuk sangat...komen adlin, "rambut ko nampak basah. ko pakai wet look ke? basahkan sikit ati ko...ati ko kering sangat la!!" aku tatau la...komen adlin sangat witty laa...walaupun pedas, tapi bernas...he is the best judges la aku rasa untuk AF ni so far (untuk AF7 la...sebelum ni komen dia ada gak yang merapu)...go adlin!!!
akim-destinasi cinta
masa memula dia masuk pentas...aku terkejut...ingatkan rizu yang kat atas pentas tu...rambut dia sangat rizu ye!...baju dia pun ada style...sesuai dengan persembahan dia...vocal dia ada beberapa part yang masih weak especially low notes...tapi persembahan yang sangat entertaining...aku rasa dari segi showmanship, memang menarik...the best for tonite (bagi akula)...komen edrie, akim kena pk konsep apa yang akim nak bawak...lagu ni tak sesuai dengan awak...awak patut pilih lagu yang sesuai dengan konsep awak- erk...komen yang bagus tapi dia ni faham tak yang lagu pelajar ditentukan oleh produksi...kalo nak tentukan konsep apa, itu OIAM...bukan AF...si edrie ni pernah tengok AF tak sebelum ni?
ok, cikgu siti hajar pun nak enterframe gak...dia komen balik...lagu pelajar bukan mereka yang pilih...tapi diberi...itulah cabaran namanya...aku rasa komen ni appropiate la...sebab si edrie tu macam tak pernah tengok af la pulak gayanya...
isma-kerja gila
isma totally nampak lain...persembahan dia nampak mengalir dengan bagus...persembahan rock dia nampak natural, tak macam aishah yang nampak macam dibuat-buat...cuma ada part yg dia jerit "gila kan kau!" tu kena jaga sket...sebab pitchy sket la...tapi komen amy bagus la..."awak minat pop...tapi malam ni, awak rock!!!"...walaupun adlin komen dia sekadar imitation yang berjaya (xde feel sebenar)...tapi aku rasa bagus untuk orang yang makanan dia lagu pop! adlin x kata dia teruk, tapi isma dah ada basic, so adlin nak demand sket bab persembahan...maksudnya she rises the bar!
(komen siti yang sepatutnya: isma, you are the best...but stop pretending to be like me! hahah...perasan tak yang cara isma bercakap, lemah lembut, baik...semua cam siti? lagi pulak masa dia nyanyi lagu ditaman teman masa tolong qhaud dalam diari minggu lepas...ke tu perasaan aku je?)
rubisa-tiada lagi
erk penari latar rubisa macam pelakon yang terlepas dalam "mataku nampak hantu" kat Astro semalam...hahaha...vocal dia a lil bit pitchy here and there...tapi overall menarik...masalah pelajar perempuan, semua menyanyi dengan baik...tapi there is nothing special to remember...penghayatan rubisa dengan lagu tu bagi aku cukup berkesan (cuma tak perlu la sket2 nak pegang rantai dia)...aku dah mula suka dengan vokal rubisa...sebab sebelum ni masa dia nyanyi lagu matahariku, aku tatau apa yang orang dok puji sangat pasal dia...xde la sedap mana...tapi masa tu dia sakit tekak...sekarang baru aku perasan vokal dia bagus!
hafiz-cinta ini
aku lagi suka arrangement kali ni berbanding dalam album siti...sebab lagu ni rancak, untuk masukkan dalam lantera timur, kena inject element ethnic fusion...so agak pelik lagu yang rancak ngan bunyi tradisional...so, untuk arrangement hafiz, xde la bunyi etnik yang ala2 terpaksa...persembahan yang menarik...cuma bagi aku, persembahan dia macam xde klimaks...takde punch dalam persembahan dia...macam ada something missing...obviously not his voice but mb macam komen amy, mungkin gesture untuk persembahan dia...komen siti sangat baik la...cuba ko bayangkan kalo syafinaz yang duduk situ, for sure semua kena kutuk sebab rosakkan lagu dia...hahaha
part VT dia sangat tak perlu! benda tu dh settle kan kat dalam diari? apa motif nak tunjukkan time konsert?? nak bagi undi dia naik ke??? sangat tak perlu ye!!! biarlah orang nilai berdasarkan bakat...bukan bab remeh temeh macam ni!
sidi-ku milikmu
persembahan dia ada improvement...tapi aku rasa kalo rizu yang dapat lagu ni, for sure dia akan bawak dengan lagi meriah (err...im not a fan of rizu...u can read my post on OIAM3 before...tapi naper ek aku asyik mention nama dia je kali ni? huhuhu)...komen adlin "percubaan ko x bergerak tu, kira boleh la, aku leh terima la...ko leh gerak masa menuju puncak...perlu lebih latihan macam mana ko berlatih menuju puncak!" aku rasa komen adlin memang bagus la kali ni...ke sebab dia baik ngan tiara? x kisah la...sebab aku rasa komen dia memang bernas!
zizi-aku dah bosan
aku rasa baju dia yang paling sesuai dengan konsep rock kali ni...aweera pernah bawak lagu ni masa konsert OIAM...and aku lagi suka Zizi punya version...huhuhu...cuma aku rasa macam lagu ni banyak sangat repeatition dan tak menguji vokal dia sepenuhnya...nothing bad but nothing special...
teori konspirasi 1: mungkinkah kerana banyak persembahan pelajar kali ni tak mencapai par yang sepatutnya so pihak produksi terpaksa "bikin drama" (eg. siaran tergendala, cikgu2 enterframe komen judges and VT hafiz semua tu)? tu teori aku je tapi leh jadi ada benarnya gak kan? huhuhu...
tang lagu bonus...aku suka dengan vokal semua pelajar, baik lelaki mahupun perempuan masa nyanyi lagu Jerat Percintaan dan Isabella! Good job guys!!!
keputusannya:
ZIZI dengan RUBISA terkeluar...nak kata aku terkejut sebab dua orang sekali terkeluar, x jugak...sebab dalam AF macam-macam boleh berlaku...masih speechless sebenarnya...base on performance, aku rasa qhaud agak lemah...but to put blame 100% on him, x patut gak...aril pun is not that great...sama gak ngan aishah and yazid (banyak la pulak yang bukan pilihan aku...hahaha)...tapi keputusan dah pun dibuat...sure diari akan sunyi tanpa perangai gila2 zizi tu...all da best for both of you!
teori konspirasi 2: undian AF mula merosot, dengan buang 2 pelajar sekaligus, wake up call untuk orang kat luar sana untuk undi pelajar kegemaran diorang...mungkinkah???

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati