Bila tengok drama atau filem melayu, aku suka tengok pemilihan pelakonnya. Sesetengah watak memang dicipta oleh penulis skrip berdasarkan pelakonnya. Contoh paling mudah, watak Fazura dalam Pisau Cukur. Jadi, adalah mudah untuk pelakon menghidupkan watak yang sememangnya lebih kurang dengan dirinya yang sebenar. Kadang-kadang, watak yang ditulis memang berlainan dengan karakter pelakon. Sebab tu lah pemilihan pelakon sangat penting untuk memastikan watak dalam sesebuah cerita nampak lebih hidup. Bagi aku, antara pelakon yang aku suka ialah Wan Maimunah. Bagilah watak sedih, memang kau akan sedih tengok dia. Bagilah watak jahat, kau akan rasa macam nak ludah je muka dia! Salah pilih pelakon, pasti mencacatkan cerita (dan aku masih tak dapat terima Umie Aida jadi mak Maya Karin dalam teater Natrah! Hahaha. Untuk review terdahulu, klik SINI)

Contoh paling mudah. Kita lihat senario ni:

Man: Mak, duit yang Man bagi hari tu ada lebih lagi ke? Man ingat nak pakai dulu la.

Mak: Duit tu kan kau dah bagi mak. Kenapa mintak balik?

CALON PELAKON:
Calon pemilihan pelakon

Bagi watak Man pada Beego, dan Mak pada Maimon Talib - Kau akan automatik rasa kesian kat Beego. Mesti mak dia tu jahat, pilih kasih, ada anak lain yang dia sayang.

Bagi watak Man pada Zul Huzaimy, Mak dia Wan Maimunah - Automatik Man jadi anak durhaka, Mat Rempit, Samseng kampung dan sebagainya. Simpati terus beralih pada Wan Maimunah
Bagi watak tu pada Beego dan Wan Maimunah - er, aku x boleh bayangkan citer tu akan jadi apa. Mesti stok tangkap leleh x hengat, paksa2 orang nangis macam Qabil Khusri Qabil Igam yang Ziana Zain, Erra Fazira, Rusdi Ramli ngan Hans Isaac berlakon! (Yer, aku pun tatau camner leh terjebak tengok cerita ni! Hahahaha)

See? Nampak tak macam mana pemilihan pelakon tu mengubah tahap simpati penonton? Itu baru based ngan dua line tu je. Sebab tu bila tengok Magika, aku rasa tertekan dengan pemilihan Diana Danielle sebagai pelakon utama. Mak dia Ogy, Bapak Jalaludin Hassan, Nenek Ruminah Sidek, Anak dia terus muka Pan-Asian! Tak masuk langsung dengan Fimie Don sebagai adik dia (casting adik beradik yang bagi aku nampak real - Remy Ishak ngan Fizz Fairuz dalam Nur Kasih!). Nak kata DD pandai berlakon, x jugak sebab Fimie lagi overshadow si DD. Nak kata DD suara sedap, x jugak sebab aku annoyed bila dia nyanyi "Ku kehilangannnnn....." Hahaha.

"Aku rasa patut KRU ganti watak DD ngan Liyana Jasmay la! Berlakon sah2 si LJ tu boleh. Menyanyi? Mungkin boleh kot. Muka pun lebih kurang je kalo jadi adik beradik Fimie tu", aku bagi tau Azreen yang duduk sebelah aku masa tayangan Magika.

Liyana Jasmay dan Diana Danielle

"Haaaa... Liyana Jasmay! Puas aku pikir saper yang aku nak gantikan watak Diana Danielle. Aku baru nak sebut Nor Khiriah tadi!!!"

Motip tak kenal mana satu Liyana Jasmay mana satu Nor Khiriah!! Hahaha



Ni la Nor Khiriah. Aku paling suka dia dalam Gubra.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati