Macam kenal je cincin ni!

Antara soalan yang kerap ditanya bila usia kau meningkat tua ialah:

"Bila nak kahwin?"
"Dah ada calon ke?"
"Hari tu, aku nampak ko keluar dengan perempuan. Awek ke?"

Dan selalunya aku akan membalas dengan senyum je. Tapi makin lama. makin galak lak orang tanya. Nak kata umur aku dah terlampau tua, rasanya tak jugak. Dan seingat aku, kawan-kawan aku yang sebaya dengan aku, yang dah berumahtangga, kurang dari sepuluh orang (yang lelaki la, yang perempuan memang aku dah lost track!)

Kat bawah ni antara perbualan tentang kahwin yang aku ingat:

* * *
AZMAN (bukan nama sebenar)
Aku dengan Azman kat area dryer. Tengah observe fluidized bed. Seperti biasa soalan dia:

Azman: Pis, bila mu nak kahwin? (baca ngan loghat Terengganu)
Aku: Entahlah Man. Duit pun xde lagi. Best ke kahwin ni? (Aku saja tanya. Mengusik)
Azman: Best lah. Rugi kahwin lambat2 ni. Kawan berguraulah dia. Kawan bergaduh pun dia jugak!

(Hmm...jiwang gak mamat ni sebenarnya!)


MIN (bukan nama sebenar)
Aku telefon Min. Saja nak bertanya khabar. Maklumlah, dia tengah mengandung anak sulung.

Aku: Wei, x masak ke? Kang laki ko balik lapar la pulak?
Min: Aku x larat la. Li pun faham (Li ialah suami Min. Juga bukan nama sebenar). Morning sickness aku teruk. Ni dia balik tadi pun aku suh dia bungkus je lauk. Tak larat nak masak.
Aku: Best ke kahwin ni?
Min: Entahlah. Aku ni kan jenis kelam kabut and clumsy. Sumer benda tak tau. Nasib baik laki aku ada.
Aku: Takde la. Aku tanya operator kat tempat aku. Diorang sumer kata elok kahwin awal ni. Ada orang nak jaga makan pakai.
Min: Ye ke? Kalo macam tu, kesian la laki aku. Selama ni dia je yang jaga aku!

Dan aku teringat pengalaman aku, Ee, Min ngan Li gi Genting: Dalam perjalanan balik, Min muntah. Mabuk agaknya (mabuk sebab jalan pusing2 ye. Takde kaitan ngan alkohol atau mabuk pregnant!). Li yang jaga. Bagi minyak cap kapak semua. Quote Ee; Nasib baik la ko bukan couple aku Min. Kalo aku la jadi Li, time tu jugak aku mintak clash! (Teruk kan perangai Ee? Hahaha)


YANA (bukan nama sebenar)
Aku call Yana (nampak sangat tak yang aku xde kije, suka call orang.Hahaha). Maklumlah, dia pun nak berkahwin dalam tempoh terdekat ni.

Aku: Makcik, ko dah tempah kad kahwin ke?
Yana: Belum. Tak sempat lagi. Busy la.
Aku: Ko ni nak kahwin ke x? Majlis lagi 3 bulan. Kad x siap lagi!
Yana: Kena tunggu tunang aku balik. Dia kat Vietnam. Aku dah bising2 ni. Dia leh wat tak tahu je. Tension je aku. Betullah orang kata, pompuan memang asyik fikir masa dekat-dekat nak kahwin. Kad dah siap ke, siapa nak dijemput, pelamin, catering.
Aku: Tunang ko kan tgh kije.
Yana: Ye la, laki selalunya sibuk fikir benda lepas kahwin.
Aku: Benda lepas kahwin?? (Tanya dengan nada gatal)
Yana: Ye la. Pasal rumah. Duit cukup ke tak. Nak duduk mana. Semua tu la.
Aku: Ooo...pasal tu ke? Aku ingat benda lepas kahwin tu pasal malam pertama! Hahaha
Yana: Bengong la ko ni. Pasal tu, dua-dua pun fikir. Hahaha.

Harus menangis pengetua sekolah ko dulu (baca: SMAP) tengok bekas murid dia dah makin gatal!


Dan pemenang untuk tribute kahwin yang paling aku ingat!


BADRI (bukan nama sebenar)
Badri: Banyak sebenarnya duit belanja nak kahwin ni. Susah kahwin ngan orang jauh-jauh ni. Nak sponsor minyak semua.
Aku: Ooo...ye ke?

Aku curi tengok bajet yang tertera dalam buku Badri. Memang banyak. Kos pengangkutan. Kos penginapan. Dan mata aku tertancap pada coretan paling bawah kat list tu. Nak tau apa?



TILAM AIR!

Perlu ke nak masukkan dalam bajet kahwin???!!

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati