Aku suka buat ujian personaliti. Tak kisahlah, dalam buku atau majalah. Sama ada ujian personaliti berdasarkan warna kegemaran, tarikh lahir, sampailah kepada ujian yang lebih kompleks.
Seingat aku, ujian personaliti paling accurate yang pernah aku buat ialah Motivational Appraisal of Personal Potential - aku buat untuk kursus Personal Career Planning. Soalannya kadang-kadang macam tak logik. Contoh soalan yang aku ingat:
1. Dalam sebuah rancangan hiburan, anda ialah....
A. Pengacaranya
B. Floor Manager
C. Cameraman
Kena letak ranking no 1-3 untuk jawapan tu. Habis jawap semua soalan dan 2 minggu kemudian...TADAAA...dapatlah kau dokumen 29 muka surat yang menceritakan siapa kau yang sebenar.
Dari semua soalan tu, dia akan kaji personal potential kau dan pilihan pekerjaan yang sesuai. Menurut kata fasilitator program tu, ujian ni agak accurate dan tak signifikan dengan pertambahan umur kau. Dengan erti kata lain, memang itulah diri kau. Komen pasal aku??
"Abdul Hafidz is conscious of existence, meaning, purpose, potential and destiny of humankind, people and self..." (banyak lagi la...tak kan aku nak taip semula 29 muka surat tu!)
Bukan sesuatu yang mengejutkan. Banyak kali ujian personaliti aku menunjukkan yang aku seorang yang mementingkan hubungan bersama, keharmonian (atau dalam satu kursus yang aku pergi - set pemulihara) - satu traits yang normal khususnya jika seseorang itu mempunyai adik beradik yang ramai.
Jadi aku akan sedaya upaya untuk mengelakkan konflik yang akan menjejaskan keharmonian. Tak nak bermasam muka dengan sesiapa.
Tapi, kadang-kadang aku penat. Sebab bila orang ni aku tegur tak balas - aku ingat dia tak suka aku. Bila orang tu gurau terlebih sket - aku ingat dia sindir aku. Pendek kata, aku akan terus terfikir - aku ada buat salah dengan diorang ke? Kalau kau pun, lama-lama kau sendiri jadi penat sebab setiap benda disekeliling kau, kau akan cuba analisa diri kau ke penyebabnya. (mb gak aku sendiri yang over dramatik. Paranoid mungkin gak).
Dan azam aku tahun baru ni (tahun baru lagi ke? nak berazam bagai...macam la yang dalam entry dulu tu dah berjaya kan!), aku malas nak fikir sangat pasal orang. Betul, kadang-kadang pandangan orang kena amik kira gak, tapi kalu semua cakap orang ko nak amik kira, leh pecah gak kepala ko!
Sekarang baru aku faham, kenapa artis selalu cakap "saya memang tak dapat puaskan hati semua pihak". Sebab tu jugak lah agaknya Siti Nurhaliza tetap berdiri dengan prinsip hidupnya - "Tak hidup dek puji, tak mati dek keji!"
Dan mungkin ada hikmahnya aku tak jadi artis!! (Ke situlah pulak! Berbakat ke masalahnya????)

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati