Belek-belek gambar lama. Entah bila Akim edit gambar ni, aku pun tak tahu. Gambar tahun lepas, masa hantar mak abah ke lapangan terbang. Nak pergi umrah.





PERASAN
Aku jumpa abah dan mak terus kat air port. Kebetulan, aku ada kursus di KL. Sampai kat airport, Pak San (jiran kami yang turut pergi umrah bersama abah dan mak) tegur aku.

"Hai Long, hensem hari ni Pak San tengok!"

Aku senyum. "Tengok Kim, Pak San kata kita hensem!" Akim cebik bibir.

Sementara menunggu, seorang makcik dari tadi aku perhatikan asyik pandang ke arah kitorang. Aku dan Akim duduk di belakang makcik tu. Makcik tu menoleh ke belakang.

"Err..nak tanya, anak ni pelakon yang kat TV tu ke?"

"Eh...xde lah. Makcik silap orang agaknya." Akim cepat-cepat balas. Makcik tu beredar. Akim start senyum-senyum.

"Tengok Long, makcik tu ingat kita artis!"

Giliran aku pulak cebik bibir! (Dengkilah tu! Hahaha)


MASAK
Mak abah pergi umrah 2 minggu. Adik aku yang kecik pun dah Tingkatan 3 waktu tu. Tinggallah dia berdua dengan kakaknya. Minggu pertama Akim cuti. Minggu kedua Angah pulak cuti. Kira berganti-gantilah diorang jady baby-sitter jaga perempuan berdua tu. Aku telefon Hazirah.

"Hazirah, awak masak ke kat rumah?"

"Masak pun xde saper nak makan. Kadang-kadang Kak Tasyah (jiran sebelah) hantar lauk. Kadang-kadang Bang Kim beli lauk. Masak nasi je lah. Hari tu Ipah masak."

Aku kerut dahi. Sejak bila adik bongsu aku tu pandai masak? "Sedap ke?" Aku tanya.

"Entah. Tak makan pun. Angah cakap 'Berani ko nak makan Ipah masak! Tak pasal-pasal kena food poisoning!' Angah la jahat! Sudahnya, mak kan ada tinggalkan duit. Malam tu angah bawak gi makan Pizza!"

Hampeh je! (Dengki lagi la tu tak dapat join!)


MAKAN
Mentang-mentang mak abah ada tinggalkan duit. Hari-hari diorang makan besar kat rumah. Sekejap Pizza lah, sekejap McDonald lah. Aku telefon Angah.

"Gila x menahan ko makan Ngah!"

"Dah mak tinggalkan duit untuk makan. Kat sampul surat ni mak tulis belanja makan. Sampul surat lain yang tulis duit tuisyen Ipah tu semua kita tak usik pun."

"Alamak!"

"Kenapa Ngah?"

"Kita baru perasan. Mak tulis belakang sampul ni. JIMAT JIMAT SIKIT BELANJA TU!"

Dan bila mak balik, membebellah mak sebab duit belanja dapur untuk sebulan yang ditinggalkan, semua dah habis buat belanja 2 minggu!

Puas hati aku! Hahaha.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati