“Betul ke semua lelaki mengimpikan untuk kahwin lebih dari satu?”, seorang kawan perempuan aku bertanya. Hmmm… salah orang tempat bertanya kot. Aku nak cari satu pun payah, ni pulak nak cari dua. Hahaha.

Tapi, bila melihat suasana kat tempat kerja yang majoritinya lelaki, isu kahwin dua antara benda yang menarik. Terutama bila masing-masing memberi pandangan.

KOMEN 1: Mat (bukan nama sebenar), 30-an
Lelaki bila makin tua, dia akan mengharapkan lebih belaian. Dia suka bila isteri dia cemburu. Dia suka bila isteri dia masak makanan kegemaran dia. Dia suka bila isteri dia berhias lebih sikit untuk dia. Ko ingat senang ke kalau nak kahwin dua? Kita expect isteri muda tu bagi lebih belaian, sedangkan dia sendiri baru je nak kenal kita dengan lebih mendalam. Barang baru, memanglah seronok. Tapi seronoknya 2-3 bulan pertama je lah. Lepas tu, serabut jugak kepala!

KOMEN 2: Wan (bukan nama sebenar), 40-an
Kenapa orang perempuan sensitive bila sebut isu kahwin dua? Ari tu aku borak dengan anak aku, “Kalau ayah kahwin lagi satu, boleh tak?” Ko tau apa anak aku jawab, “Boleh, kalau ayah nak merasa kena langgar dengan motor saya, cubalah!” Anak perempuan aku lagilah pulak, “Kalau ayah kahwin lagi satu, bila ayah tua nanti, dah x larat… ayah duduklah sorang2… kita x nak jaga!” Entah apa yang bini aku ajar kat anak aku, aku pun tak tau!

KOMEN 3: Alin (bukan nama sebenar), 20-an
Susah sebenarnya jadi orang perempuan. Hidup penuh kebimbangan. Lepas abis belajar, bimbang x dapat kije. Bila dah kije, bimbang x de jodoh. Bila dah kahwin, bimbang x dapat anak. Bila mengandung, risau lak ngan anak dalam perut. Bila dah abis bersalin pulak, bimbang lak kalo laki cari yang lain!

Hmmm… Aku pun tak tahu nak cakap apa. Sekadar mendengar. Bagi aku, kita cuba untuk melengkapkan kekurangan satu sama lain. Itulah maksudnya perkahwinan. Selagi terdaya, kita cubalah yang terbaik!

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati