Klik untuk gambar yang lebih besar.
Kredit gambar untuk
Sultan Muzaffar dan Ajami Hashim


Dan inilah 14 pelajar Akademi Fantasia 7. Agak sedih sebab Faezah tak dapat masuk. Dan aku sendiri tak sure dengan peserta lain sebab tak pernah dengar diorang nyanyi. Ini antara komen aku bila tengok Tirai AF7 malam tadi.


1. AKIM (Afiq Hakim bin Ahmad, 18, Johor Bahru, Johor)
Aku memang suka dia (entry sebelum ni aku ada cakap aku nak dia masuk AF7). Suara dia best. Tengok, dia jenis yang ceria dan gila-gila. Cuma, aku rasa dia kena cari imej yang sesuai. Memang rambut ala serabai tu trend zaman sekarrang, tapi dia kena lebih stand out. May be a make over ke?


2. OBRI (Ahmad Sobri bin Hasmuni, 24, Johor Bahru, Johor)
Orangnya hensem (dan aku rasa baju promo dia yang kaler merah tu sangat tak sesuai untuk dia!) Sejuk je mata memandang.Masih bujang - so undian sure akan mencanak naik (dari anak dara, sampailah makcik2 yang nak buat calon menantu). Bila tengok trek selebriti, dia nampak humble. Aku rasa dia ni jenis reserved, lepas kenal orang baru dia akan unleashed his true character. Tp better unleash cepat, kang nanti susah dapat undi pulak!


3. ARIL (Khairil Azam bin Pilus, 24, Kuala Lumpur)
Tak dinafikan, aku rasa dia ni yang paling menonjol dan nampak out spoken. Cuma kadang-kadang, terlampau menonjol boleh disalah tafsir as over confident. Just tone down a bit but keep your bubbly side. Mungkin akan digilai budak2 yang urban, tapi susah sket kalau nak mengharapkan undian dari makcik-makcik kat kampung.


4. HAFIZ (Mohd. Hafiz bin Mohd Suip, 19, Kuching, Sarawak)
Takde komen sebab aku tak dengar lagi suara dia. Time Tirai kedua tu pun, dia tak nampak menonjol (walaupun time tu besday dia! In fact, si Aril tu yg lebih menyerlah!) So, just wait and see!


5. QHAUD (Mohd Qhauhd bin Abdul Rashid, 25, Selangor)
Another Mawi! Possible fan demografik yg luas. Cuma, bahayanya orang akan keep comparing him with Mawi. We dont need another clone. Walaupun dia nyanyi cara dia, orang akan keep comparing ngan Mawi (tengok jelah masa Siti dulu, habis Syura, Siti Nordiana, Liza Hanim, Elly Mazlein semua dikutuk as clone Siti!). Qhaud perlu buktikan yang dia ada cara nyanyian yang tersendiri. Err, bila nyanyi tu, mintak sangat dia tak buat mimik muka yg nampak payah sangat nak nyanyi. Pendek kata macam muka Mawi laa time nyanyi. Walaupun tak seover muka Rizu OIAM3 (upsss...terkutuk pulak! x sengaja...haha), tapi kena kurangkanlah!


6. SIDI (Mohd. Rashidi bin Mohamad Isa, 27, Ipoh, Perak)
Aku rasa dia akan jadi abang untuk budak-budak AF ni. Macam Azizi AF1 dulu lah. Antara yang memiliki tone suara yang bersih bak kata Cikgu Siti Hajar (selain Qhaud dan Yazid). Dia pun aku rasa jenis reserved gak. Dia kena open up!


7. YAZID (Mohd. Yazid bin Ibrahim, 22, Johor Bahru, Johor).
Dia pandai menari. Fotogenik. Tone suara sedap. Dia kena cari identiti sendiri so that orang akan keep remembering him even after AF.


8. CLAUDIA (Claudia Fay Geres, 24, Kuching, Sarawak)
Macam aku komen dulu. Dia macam jelmaan Deja Moss + Dayang Nurfaizah (and all of them are Sarawakian!).


9. ISMA (Ismaliza binti Ismail, 30, Kuala Lumpur)
She will be a sister figure, same as Saida. Cuma dia perlu menonjolkan bakat yang ada. Mungkin cabaran untuk dia kalau dapat lagu fast number + kena menari segala, tapi if Saida yang dah berapa orang anak pun leh menari Dokter Cinta, Im sure you can! Go sis! (teringin nak tengok adakah kakak tomok ni ada sindrom mata berkaca setiap kali judges bagi komen macam Tomok gak. Manalah tahu kan, its genetic. Hahaha)


10. ADILA (Nas Adila binti Mohd Dan, 23, Johor Bahru, Johor)
Nas Adila. Hmmm, bagi aku dia nampak baik dan humble. Tapi bila dia cakap depan kamera, sangat jawapan artis. Nampak macam fake dan terlalu tersusun. You got the talent. Its now the time for you to show Malaysia who is Nas Adilla yang sebenar. Otherwise, you wont be remarkable. Just show us another side of you that we didnt know!


11. ZIZI (Nur Fazelah @ Zizie binti Mohd Tahil)
Aku memang suka dia. Dia cantik yang klasik. Nampak ayu. Kira leh masuk Gadis Melayu la lawan dengan Zehra Zambri. Huhuhu. Dan aku rasa dia pun gila-gila gak macam Stacy. Suara dia serak-serak basah. Sangat unik. Dia paling menyerlah bagi aku dalam pelajar perempuan selain Aishah (sebab keck) dan Rini (sah-sah lah dia sorang je bertudung. Kalau tak kenal gak, tak tau la.huhu) Dan aku rasa mungkin aku akan vote dia!


12. RUBISA (Rubisa binti Tiasin; 23, Kota Marudu, Sabah)
Aku x berapa ingat dia kat MyStar LG. Tapi bila sesi pengenalan, dia nyanyi lagu sayang musalmah kalau aku tak silap. Dan aku suka!


13. AISHAH (Siti Aishah binti Bujang, 18, Kuching, Sarawak)
As my comment earlier, personality wise dia memang sangat menonjol. Lagi pulak dengan tabiat latah dia. People will easily attracted to her. Dia kena seiringkan suara dengan karakter dia. cuma, aku rasa since dia terlalu muda, mb dia antara yang buat drama air mata (even dalam kem muzikal tu pun dah ada drama!) Just be strong. Cengeng sangat orang x suka la dik!


14. RINI (Zuzafrini binti Zulkifli, 26, Kajang, Selangor)
Kalau tak silap aku, dia ni top 40 dalam OIAM3 kan? Kau tak dapat menyanyi satu stage dengan Tomok, skarang share pentas ngan kakak Tomok pun kira ok la! Tak leh komen suara dia sebab tak dengar lagi. Cuma nasihat aku, kalau kau memang bertudung, just stick ur stand untuk orang wardrobe Astro (contohnya, jangan dedah leher ke), but if you okay with that its up to you. Cuma jangan bagi bagi diorang nak eksperimen gaya tudung dengan ko. Ingat lagi tak, gaya Heliza masa final AF dulu?

Baju yang menjadi mimpi ngeri bagi Heliza sampai sekarang kot! Dia nampak macam Cicakwoman. The costume (yes, its totally not a clothes!) didnt do any justice to her!!!

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati