Semalam aku pergi ke Kuala Lumpur. Menziarahi seorang sahabat yang meraikan majlis pertunangannya. Siapa orangnya, biarlah tidak dihebahkan (bagi menghormati permintaannya).


Bab yang paling aku suka, tentulah hantaran dia. Walaupun hantarannya digubah sendiri, tapi aku rasa cukup cantik. Hantaran yang nampak menarik dan eksklusif. Mak dia yang gubah. Antara hantarannya ialah Perfume DKNY, set penjagaan muka Loreal for Men, kemeja, kek, Ferraro Roche, buah-buahan, dan yang paling penting tepak sirih dan sirih junjung.

Hantaran dari pihak perempuan

Selesai majlis bertunang. Aku dan Hidayah tolong alihkan barang hantaran untuk sessi bergambar. Sempat pula mak kawan aku tu mengusik.

"Kalau siapa yang belum ada jodoh tu, amik sirih dalam tepak ni. Makan. Insya-Allah cepat dapat jodoh!"
"Ye ke Makcik?" Aku tanya.
"Petua orang tua dulu-dulu lah. Sirih orang meminang ni, kalau kita makan, senang dapat jodoh!" Seorang makcik dari pihak lelaki menambah.
Tepak sirih. Aku baru tahu yang tepak sirih ni ada pengertian dia jugak. Kalau ada pinang sebiji, maksudnya pihak perempuan tu masih anak dara. Kalau yang dah diracik (racik ke potong?), itu tandanya pihak perempuan bukan anak dara. Info ni dapat dari Hidayah, kalau salah, jangan salahkan aku pulak!
Hidayah pandang aku. "Haaa, apa lagi. Makanlah. Senang dapat jodoh tu!"
Dan aku terus membalas, "Aku tak reti makan sirih. Naper la petua dia kena makan sirih. Kalau makan Ferraro Roche ke, nak jugak aku try!"

Ferraro Roche yang menarik perhatian aku! Hahaha.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati